Digitalizácia kultúrneho dedičstva a múzeá

Autor: Ján Jurkovič | 28.2.2011 o 9:33 | (upravené 1.3.2011 o 7:06) Karma článku: 4,58 | Prečítané:  1018x

Pred niekoľkými dňami som mal pracovné povinnosti v istom pražskom múzeu, o ktorom by som si mohol myslieť, že má v programe modernizáciu – nielen takú naoko (vynovenie expozície), ale principiálnu. No múzejní odborníci, s ktorými som prišiel do kontaktu ma dosť rýchlo vyviedli z omylu. Zaklincovala to istá vedúca odborná pracovníčka, keď vyslovila svoje vrúcne želanie: „K nám se bohdá digitalizace nikdy nedostane“.

Vtedy sa mi mimovoľne vybalila predstava kláštora z románu Umberta Eca Meno ruže. Mnísi tam spravovali jednu z najväčších knižníc vtedajšieho kresťanského sveta a prísne ju strážili, aby z nej náhodou niekto niečo nevyčítal. Na okamih sa pani odborná vedúca úplne stotožnila s postavou ctihodného Jorgeho, ktorý radšej podpálil vlastnú knižnicu, ako by sa o nej mali dozvedieť ľudia mimo kláštora.

Viem pochopiť, že k digitalizácii kultúrneho dedičstva majú múzeá podobný vzťah, ako mali kláštory ku Gutenbergovmu vynálezu. Je mi jasné, že múzejníci to vidia ako „vykradnutie ich depozitárov“ a viem, že kurátorom sa nepáči predstava, že ich digitalizácia oberie o výsadu mať ako jediný prístup k zbierkam.

Nuž, je to tak: digitalizácia kultúrneho dedičstva otvára depozitáre pre verejnosť. No na druhej strane otvára aj obrovské možnosti rozvoja odborného potenciálu múzeí, otvára nové možnosti uplatnenia moderného múzea v informačnej spoločnosti.

Dnešný názor múzeí na digitalizáciu, podobne ako niekdajší pohľad kláštora na Gutenbergov vynález, je daný uhlom pohľadu, či miestom, z ktorého sa pozeráme na vec. Zo zamrežovaného okna suterénneho depozitára vidíme čosi iné, ako z okna internetového prehliadač.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?